Initial Public Offering (IPO) Betekenis

Een IPO is het acroniem voor een Initial Public Offering, in het nederlands simpel gezegd: beursgang. Dergelijke IPO’s vertegenwoordigen de eerste mogelijkheid voor de meeste beleggers om aandelen van het bedrijf in kwestie te gaan kopen. Initial Public Offerings genereren vaak veel opwinding, niet alleen voor het betrokken bedrijf, maar ook voor de leden van de investeerdersgemeenschap.

Particuliere bedrijven besluiten om aandelen uit te geven en om een paar verschillende redenen een beursgenoteerd bedrijf te worden. De twee belangrijkste motiverende factoren zijn de noodzaak om meer kapitaal aan te trekken en de wens om de oorspronkelijke ondernemers en investeerders in staat te stellen winst te maken op hun tijd en investeringen die zij oorspronkelijk in de oprichting van het bedrijf hebben gestoken.

Beelden van de IPO van Basic-fit op de AEX

Het is waar dat particuliere ondernemingen beperkt zijn in de hoeveelheid kapitaal die zij kunnen aantrekken, aangezien hun eigendom beperkt blijkt te zijn tot bepaalde organisaties en personen. Overheidsbedrijven hebben het voordeel dat elke investeerder een aandeel kan nemen door aandelen te kopen op beurzen die beursgenoteerd zijn. Het is voor hen veel gemakkelijker om als overheidsbedrijf geld op te halen.

Een succesvolle IPO vertaalt zich in grote sommen geld voor een bedrijf. Ze gebruiken dit voor toekomstige uitbreiding en ontwikkeling. Degenen die het bedrijf hebben opgericht of die de eerste investeerders waren, maken in die tijd meestal enorme winsten ter compensatie van hun tijd en moeite.

Hoe komt een IPO tot stand?

Voor een eerste IPO is enorm veel voorbereidend werk nodig. Er moet veel papierwerk worden ingevuld en gedeponeerd bij de toezichthoudende instanties. Er moet een prospectus worden opgesteld voor beleggers om te bestuderen en te overwegen. Er moeten reclamecampagnes worden ontwikkeld voor de eerste aandelen die worden verkocht. Naast deze taken moet het bedrijf zijn normale activiteiten voortzetten.

Daarom worden financiƫle ondernemingen zoals Morgan Stanley of Goldman Sachs vaak ingeschakeld om deze taken voor de onderneming uit te voeren. Een dergelijk bedrijf wordt de beursgangmaatschappij genoemd. Bij een beursgang van enorme omvang zouden deze taken zelfs kunnen worden verdeeld over een aantal verschillende beursgangondernemingen.

Het succes van IPO’s: de praktijk is vaak weerbarstig

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, doet het merendeel van de IPO’s het in eerste instantie niet goed. Bovendien zal een percentage van de bedrijven het niet halen, wat betekent dat alle investeringen in de IPO-aandelen verloren zouden kunnen gaan. Hierdoor is er een groot risico en zijn de beloningen voor het verzinken van geld in Initial Public Offerings dan in traditionele gevestigde bedrijven en aandelen vaak lager.

Veel beleggers kopen in het enthousiasme en de opwinding rond Initial Public Offerings. Een andere verklaring voor hun euforie kan te maken hebben met het geloof dat er iets bijzonders is aan het feit dat ze tot de eerste investeerders behoren die de volgende mogelijke Apple, Coca Cola of IBM verwerven. Wat hun redenering ook blijkt te zijn, beleggers blijven houden van Initial Public Offerings en de enigszins verafgelegen kansen die ze vertegenwoordigen.

Plaats een reactie