Brutowinstmarge

De term “brutowinstmarge” verwijst naar de rentabiliteitsmaatstaf die wordt berekend door de productiekosten af te trekken die rechtstreeks aan de productie-eenheid kunnen worden toegerekend, zoals de kosten van de grondstoffen, de directe arbeidskosten, enz. Met andere woorden, het helpt bij het berekenen van hoeveel van elke dollar aan inkomsten er overblijft na aftrek van alle directe productiekosten (ook wel bekend als de kosten van de verkoop of de kosten van verkochte goederen).

Theoretisch, hoger de brutowinstmarge , is het beter voor het bedrijf als het overtollige geld kan worden gebruikt om andere bedrijfskosten te betalen, zoals verkoopkosten, algemene & administratieve kosten, marketingkosten, rentekosten, enz. Aan de andere kant is een laag of negatief brutowinstmarge een waarschuwingssignaal omdat het wijst op een zwakke bedrijfsprestatie van een bedrijf.

Formule

De formule voor de brutowinstmarge kan worden afgeleid door de kosten van de verkochte goederen af te trekken van de totale opbrengst en vervolgens het resultaat te delen door de totale opbrengst. De verhouding wordt meestal uitgedrukt in procenten. Wiskundig gezien wordt het weergegeven als,

brutowinstmarge formule

De totale omzet is het product van de gemiddelde verkoopprijs per eenheid en het aantal verkochte eenheden, terwijl de kosten van de verkochte goederen voornamelijk bestaan uit de kosten van de grondstoffen en de directe arbeidskosten. Beide zijn belangrijke financiële maatstaven en zijn als zodanig gemakkelijk beschikbaar in de winst- en verliesrekening van elke onderneming.

brutowinstmarge

Voordelen en nadelen brutowinstmarge

Hieronder volgen enkele van de voor- en nadelen van de brutowinstmarges:

Voordelen

  • De ratio geeft een goed beeld van de operationele efficiëntie van een bedrijf.
  • Deze ratio kan worden gebruikt om de operationele prestaties van een bedrijf over een bepaalde periode te monitoren ten opzichte van zijn verwante bedrijven.


Nadelen

  • Het omvat niet alle kosten, zoals rentekosten, verkoopkosten, enz. De ratio geeft dus niet de werkelijke staat van de totale rentabiliteit weer.
  • Het is zeer moeilijk om te benchmarken wat een aanvaardbaar niveau van de brutowinstmarge is.

Plaats een reactie