Dividendrendement

Het dividendrendement is een instrument om de omvang van het dividend van een bedrijf te vergelijken met de koers van het aandeel. Het is het jaarlijkse dividend gedeeld door de koers van het aandeel, waarbij het jaarlijkse dividend ofwel het totale dividend kan zijn dat in het meest recente boekjaar is uitgekeerd, ofwel het meest recente dividend maal vier (dat vier financiële kwartalen weerspiegelt), ofwel het totale dividend dat over de laatste vier kwartalen per aandeel is uitgekeerd. Een hoog dividendrendement kan betekenen dat een aandeel een mooie cent overdraagt aan de beleggers, in verhouding tot de koers van het aandeel. Een hoger dividend betekent echter niet altijd een hoge potentiële investering. Dividend rendementen veranderen meestal het meest als reactie op schommelingen in de aandelenkoers van een bedrijf, niet op basis van de dividendwaarde. Bijvoorbeeld, een bedrijf waarvan het aandeel plotseling in prijs daalt, kan een zeer hoog dividendrendement hebben, of een bedrijf waarvan de waarde van het aandeel snel stijgt, kan een laag dividendrendement hebben. Dit helpt om te laten zien waarom het belangrijk is om het dividendrendement te gebruiken als slechts één instrument bij het evalueren van een potentiële investering.

Voorbeeld

Laten we eens kijken naar Disney’s dividendrendement, vanaf 12 juli 2019. Het dividendrendement is een percentage dat wordt verkregen door het totale jaarlijkse dividend van een bedrijf te delen door de koers van het aandeel. Disney’s aandelenkoers = $144,88 (vanaf 12 juli 2019) Disney’s halfjaarlijks dividend: 88 cent (betaaldata (wanneer beleggers hun wisselgeld krijgen) op 10 januari 2019 en 25 juli 2019) Disney’s dividendrendement: 1,21% (vanaf 12 juli 2019).

Dividendrendement berekenen

Het dividendrendement is een percentage dat wordt vastgesteld door het totale jaarlijkse dividend van een onderneming te delen door de koers van het aandeel. Om het dividendrendement van Disney te berekenen, moeten we het totale jaarlijkse dividend berekenen en dit vervolgens delen door de koers van het aandeel op een bepaald moment.

Jaarlijks dividend / aandelenprijs = dividendrendement

Disney’s totale jaarlijkse dividend kan op een paar verschillende manieren gevonden worden:

  1. Door Disney’s meest recente dividend te nemen en het te vermenigvuldigen met twee (omdat Disney twee dividenden per jaar betaalt) om zijn jaarlijkse dividend te vinden. (Opmerking: Veel bedrijven die dividend betalen betalen vier dividenden per jaar, voor elk financieel kwartaal. Voor deze bedrijven zouden we hun meest recente dividend met vier vermenigvuldigen om hun jaarlijkse dividend te vinden)
  2. Door de twee meest recente halfjaarlijkse dividenden van Disney bij elkaar op te tellen. (Opmerking: Voor bedrijven die vier dividenden per jaar uitkeren, tellen we de vier meest recente dividendbetalingen van dat bedrijf bij elkaar op)
  3. Door de twee dividenden in Disney’s meest recente afgesloten boekjaar (ook wel fiscaal jaar genoemd) bij elkaar op te tellen. (Opmerking: Voor bedrijven die vier dividenden per jaar betalen, tellen we de vier dividenden op die in het meest recente afgesloten boekjaar van dat bedrijf zijn betaald)
  4. In dit voorbeeld tellen we de twee meest recente dividendbetalingen van Disney (de dividenden die het bedrijf op halfjaarlijkse basis uitkeert) bij elkaar op om het jaarlijkse dividend te berekenen, en de slotkoers van het aandeel op 12 juli 2019 voor de koers van het aandeel.

Rekenen: Disney’s jaarlijkse dividend = De som van de twee dividenden die Disney per jaar uitkeert: 88 cent betaald op 10 januari 2019 en 25 juli 2019 (ofwel, de uitbetalingsdatum, wanneer de beleggers hun wisselgeld krijgen)

= $1,76 aan jaarlijkse dividenden

Disney’s 12 juli 2019 aandelenkoers = $144,88

$1,76 in jaarlijkse dividenden gedeeld door $144,88 aandelenkoers

= 1,21% dividendrendement

Wat is het verschil tussen gewoon rendement en dividendrendement?

Het dividendrendement is een onderdeel van de totale rendementsvergelijking, die een manier is om het totale monetaire voordeel of nadeel van een belegging in een aandeel te kwantificeren. Het totale rendement is de som van het dividendrendement (als het aandeel dividend uitkeert) plus de procentuele koerswijziging van een aandeel.

De vergelijking?

Totaal rendement % (over een bepaalde periode) = Dividendrendement % + Koerswijziging % over die periode.

Als een aandeel bijvoorbeeld 2% dividendrendement uitkeert en het aandeel stijgt dit jaar met 5%, dan zou het totale rendement 7% bedragen.

Het totale rendement kan ook negatief zijn. Als een aandeel 3% dividend uitkeert, maar het aandeel daalt met 9%, zou het een totaal rendement van -6% hebben.

Het totaalrendement kan vaak en aanzienlijk veranderen op basis van de koers van het aandeel. Het kan ook veranderen, bijvoorbeeld als gevolg van substantiële veranderingen in het dividend van dat bedrijf, wat het dividendrendement zou beïnvloeden.

Verschil met uitbetalingsratio

De uitbetalingsratio en het dividendrendement zijn twee verschillende ratio’s die beide nuttig kunnen zijn bij de evaluatie van een potentiële aandelenbelegging. De payout ratio geeft aan welk percentage van de winst van een bedrijf aan dividenden wordt besteed (het wordt berekend door het jaarlijkse dividend per aandeel te delen door de winst per aandeel van het bedrijf). Ondertussen is het dividendrendement de waarde van het dividend van een aandeel, gedeeld door de koers van het aandeel.

Beperkingen en analyse van dividendrendement

Een hoog dividendrendement gaat niet altijd gepaard met een sterke investering. Het dividendrendement is afhankelijk van zowel de waarde van het dividend van de onderneming als van de koers van het aandeel, die onverwacht en ingrijpend kan veranderen. Als gevolg hiervan kan een dividendrendement plotseling groter (als het aandeel daalt) of kleiner (als het aandeel stijgt) worden. In die gevallen kan een hoog dividendrendement echter niet correleren met een positief traject voor het bedrijf, en een laag dividendrendement kan niet correleren met een negatief traject voor het bedrijf. Het dividendrendement van een bedrijf kan ook minder nauwkeurig worden berekend naarmate er meer tijd verstrijkt tussen de meest recente dividenduitkering of dividendaankondiging van een bedrijf (een bedrijf is bijvoorbeeld van plan om het dividendrendement te verlagen en kan aangeven hoe een belegger de relevantie van zijn of haar meest recente dividendrendementsberekening ziet).

Dit helpt om te laten zien waarom het belangrijk is om veel metriek en signalen in overweging te nemen bij het evalueren van een potentiële aandelenbelegging. Hier zijn enkele andere cijfers, naast het dividendrendement, die nuttig kunnen zijn bij het beoordelen van een aandeel:

  • Geschiedenis van de winst en de omzetgroei van het bedrijf.
  • Geschiedenis van het dividend van het bedrijf (als het een dividend biedt) – Is het in de loop van de tijd gestegen? Is het duurzaam?
  • Geschiedenis van de schuld van het bedrijf en de schuldenlast.
  • De kredietwaardigheid van een bedrijf (aka, de kredietwaardigheid van een bedrijf.

Welke bedrijven keren veel dividend uit?

Het is belangrijk om het dividendrendement per bedrijf te berekenen om te begrijpen hoe het ene dividendbetalende aandeel zich verhoudt tot het andere. Er zijn echter enkele patronen in de kenmerken van bedrijven die de neiging hebben om hoge of lage dividenden te hebben. Hier zijn drie veel voorkomende patronen onder bedrijven met hoge dividendrendementen:

  • Looptijd: Bedrijven die meer gevestigd en stabiel zijn, hebben de neiging om hogere dividendrendementen te hebben. Dit zijn vaak consumentenbedrijven die een gestage vraag zien van consumenten die niet beïnvloed wordt door seizoensgebonden veranderingen.
  • Bepaalde sectoren: Denk aan basisartikelen en diensten. Voorbeelden van dit soort bedrijven zijn die bedrijven die producten verkopen die mensen op grote schaal en vaak gebruiken, en die terughoudend zijn om te bezuinigen, zelfs onder persoonlijke financiële stress of te midden van een zwakke economie. Voorbeelden van deze producten zijn verpakte consumptiegoederen zoals voedsel, dranken of hygiëneproducten, maar ook producten zoals tabak of alcohol. Nutsbedrijven zijn een ander voorbeeld van diensten die een consistente vraag en hoge dividendrendementen hebben.
  • Bedrijven met een inkomensregeling: Sommige bedrijven zoals REIT’s (real estate investment trusts), business development companies en master limited partnerships (een bedrijf dat opereert als een beursgenoteerde commanditaire vennootschap, wat betekent dat een of meer van de partners slechts aansprakelijk is tot de waarde van hun belegging), zijn meestal zo opgezet dat het Amerikaanse ministerie van Financiën van hen verlangt dat ze het grootste deel van hun inkomsten aan de aandeelhouders doorberekenen. Als onderdeel van deze eis (het bedrijf hoeft geen belastingen te betalen over de inkomsten die zij als dividend naar de aandeelhouders sturen, maar de aandeelhouder moet deze winst in zijn of haar belastingen verantwoorden als “gewone” inkomsten). Omdat deze bedrijven zulke hoge dividenden hebben, hebben ze de neiging om hoge dividendrendementen te hebben als gevolg daarvan.

Een toelichting op de technische aandelen: Veel tech bedrijven bieden helemaal geen dividend aan. Van de bedrijven die dat wel doen, geldt nog steeds de algemene regel dat hoe volwassener het bedrijf is, hoe hoger de dividendrendementen zijn.

Categorieën Beleggen

Plaats een reactie