Initial Public Offering (IPO) Betekenis

Een Initial Public Offering (IPO) is de manier waarop een bedrijf kan transformeren van particulier bezit door een selecte groep investeerders naar publiek beschikbaar, zodat het grote publiek kan investeren. Het is een langdurig proces waarin investeringsbanken meestal helpen bij het bepalen van een passende prijs voor de verkoop van de aandelen op de beurs – en het eindigt met de dag van introductie, wanneer de aandelen verhandelbaar worden.

Met alle mogelijke inhaalmanoeuvres voor de nieuwe en publiek beschikbare aandelen kan de beursgang een intens moment zijn voor het bedrijf en de investeerders, dus het is belangrijk om bepaalde risico’s te begrijpen die gepaard gaan met het enthousiasme van de beursgang.

Een Initial Public Offering (IPO) is de eerste keer dat een bedrijf zijn aandelen te koop aanbiedt aan het publiek, en het valt over het algemeen samen met de notering van zijn aandelen op een openbare beurs. Een beursgang is een manier waarop een bedrijf “naar de beurs kan gaan” (overgang van eigendom van particuliere beleggers naar beschikbaarheid voor het grote publiek). De andere manier is een Direct Listing (meer daarover hieronder). Voor alledaagse niet-institutionele beleggers zoals u is een beursgang het moment waarop een bedrijf investeringswaardig wordt. Voorafgaand aan de beursgang heeft slechts een selecte groep beleggers de mogelijkheid om te investeren. Na de IPO kan het grote publiek aandelen van een bedrijf kopen of verkopen via een makelaarskantoor.

Beelden van de IPO van Basic-fit op de AMX

Waarom gaan bedrijven naar de beurs?

Financiering van het bedrijf: Starters hebben geld nodig om te werken en te groeien. Meestal vertrouwen ondernemers op het geld op zak om hun idee te lanceren. Vervolgens vragen ze familie en vrienden om te investeren, gevolgd door angel-investeerders en durfkapitalisten. Uiteindelijk willen veel bedrijven de voordelen van beursgenoteerde aandelen, wat gebeurt via een beursgang. Het is een kans om nieuw geld in te zamelen om het bedrijf te laten groeien door nieuwe aandelen uit te geven in ruil voor geld.

Uitcashen: Een ander voordeel is de liquiditeit voor vroege aandeelhouders van het bedrijf – dat omvat de oprichters, vroege werknemers en eerste investeerders. Het is moeilijker voor hen om hun bedrijfsaandelen om te zetten in cash terwijl het bedrijf privé is. Maar openbare bedrijven hebben aandelen die kunnen worden verkocht op de aandelenmarkten die openstaan voor het grote publiek.

Professionalisering: Ten slotte is het in handen van de overheid zijn een hele nieuwe reeks verantwoordelijkheden. U zult merken dat u waarschijnlijk meer gedetailleerde informatie online kunt vinden over overheidsbedrijven dan over particuliere bedrijven. Dat komt omdat overheidsbedrijven moeten voldoen aan strenge eisen op het gebied van financiële verslaglegging voor hun aandeelhouders (zoals kwartaalcijfers). Omdat overheidsbedrijven zoveel informatie publiekelijk moeten delen, kan dit hen aanmoedigen om te streven naar sterkere management- en communicatiepraktijken ten voordele van hun aandeelhouders.

Prijsbepaling bij een IPO

Het is niet gemakkelijk voor een bedrijf om te beslissen wat aandelen waard zijn. Het IPO-proces begint meestal met het inhuren van een of meer investeringsbanken om de initiële prijs van de aandelen te bepalen. Vervolgens geeft het bedrijf een prospectus registratieverklaring (of S-1) uit waarin het zijn bedrijfsmodel en plannen voor de opgehaalde fondsen uiteenzet. Daarna kunnen het bedrijf en zijn banken een roadshow houden om het bedrijfsmodel te bespreken met institutionele beleggers, die een indicatie geven van de interesse in het kopen van het aandeel – dit helpt het bedrijf en zijn bankiers bij het bepalen van de koers van het aandeel. Met het bepalen van de initiële aandelenkoers creëert het bedrijf nieuwe aandelen om aan het publiek aan te bieden op de beurs bij een beursgang. In ruil voor de aandelen ontvangt het bedrijf geld dat door de beleggers wordt betaald. Na de beursgang is het aandeel vrij verhandelbaar en kunnen de meeste beleggers (met uitzondering van bepaalde insiders van het bedrijf met beperkingen) naar believen aandelen kopen of verkopen.

Zo zijn er in het verleden enkele IPO’s geweest, zoals Facebook in 2012, Adyen in 2018 en Lyft in 2019. U kunt meer te weten komen over de risico’s en potentiële voordelen van het beleggen in recentelijk genoteerde aandelen in de volgende paragraaf.

“Direct Listing” als tegenhanger IPO

Zowel IPO’s als Direct Listings geven individuele beleggers voor het eerst toegang tot investeringen in bedrijven, maar er zijn enkele belangrijke verschillen.

Met een Direct Listing biedt het bedrijf zijn aandelen openbaar aan op een beurs, zodat individuele beleggers deze kunnen kopen. Tegelijkertijd laat een Direct Listing de bestaande particuliere beleggers van de onderneming “cash out” gaan, door hun (ooit particuliere) aandelen te verkopen aan particuliere beleggers op de (nu publieke) markten. Een Direct Listing slaat de roadshow voor beleggers over die in een beursgang wordt gehouden omdat het bedrijf geen nieuwe aandelen uitgeeft en geen nieuw kapitaal aantrekt. Dat betekent dat er minder kosten worden betaald aan investeringsbanken die het IPO-proces begeleiden, waardoor Direct Listings lagere kosten kunnen hebben voor de aandelenuitgevende bedrijven.

Spotify’s 2018 Direct Listing is ons voorbeeld. Bedrijven met sterke merken die niet op zoek zijn naar nieuw kapitaal worden over het algemeen aangetrokken door Direct Listings. Ze hebben geen roadshow nodig om interesse in hun aandelen op te bouwen (omdat ze bekend zijn en geen nieuwe aandelen uitgeven), dus ze hoeven niet zoveel kosten te betalen aan investeringsbanken (die doorgaans het IPO-proces begeleiden). Hun kernbehoefte is meestal de mogelijkheid om hun aandelen openbaar te maken, zodat vroege beleggers en aandeelhouders hun aandelen kunnen verkopen – de Direct Listing kan dat, mogelijk efficiënter, bevredigen.

Zijn IPO’s een goede investering?

IPO’s kunnen verleidelijk zijn – plotseling kan een merk dat je dagelijks gebruikt voor het eerst beschikbaar zijn om in te investeren. Maar investeren in de aandelen van een bedrijf tijdens of kort na een beursgang kan niet geschikt zijn voor beginnende beleggers die op zoek zijn naar stabiele of voorspelbare investeringen. Zoals elke investering in voorraad, kan de waarde van de voorraad stijgen of dalen na een IPO. Maar pieken in beide richtingen hebben de neiging om meer dramatisch te zijn in de vroege stadia van de handel in een aandeel. Een van de redenen is dat beleggers nog steeds beslissen hoeveel de voorraad waard is. Een andere reden is dat meer media-aandacht kan leiden tot een hype – goed of slecht – voor recentelijk beursgenoteerde bedrijven.

Risico’s IPO

Zijn er risico’s verbonden aan het verhandelen van een recent genoteerd aandeel?

Ja, er zijn risico’s voor het verhandelen van alle aandelen, met name aandelen van bedrijven die recentelijk zijn genoteerd – de volatiliteit van de aandelenkoers is meestal hoger, zodat de koers op één dag aanzienlijk kan stijgen of dalen. Soms is er sprake van inhaalinteresse en media-aandacht voor de mogelijkheid om voor het eerst aandelen van een bedrijf te kopen. Zelfs verklaringen van de leiding van het bedrijf of de bank onderschrijvers kunnen invloed hebben op hoe beleggers zich voelen, en ze kunnen al te optimistisch of pessimistisch zijn in de begindagen van de handel.

IPO’s kunnen een hype veroorzaken: Beleggers moeten zich niet laten meeslepen door de opwinding van een beursgang en vermijden dat emoties (zelfs goede, ouderwetse druk van collega’s) hun investeringsbeslissingen beïnvloeden. Deze verhoogde aandacht en het toezicht van de media kunnen bijdragen aan de volatiliteit, dus beleggers moeten voorbereid zijn.

Prijsondersteuning door investeringsbanken: In de eerste dagen na een beursgang mag de bank de koers van het aandeel niet te veel laten dalen. Ze mogen zelfs aandelen van het nieuwe beursgenoteerde bedrijf kopen. Na afloop van deze steun kan de koers van het aandeel onder de intekenprijs dalen. Beleggers moeten zich bewust zijn van de prijsondersteuning (het wordt publiekelijk vermeld in het registratiedocument van het bedrijf bij de beursintroductie).

Prospectus: Het is lang, maar het prospectus is vereist registratie papierwerk ingediend door de IPO’s bedrijf om beleggers informatie te geven over zichzelf en het aandeel (u zult ook zien dat het een S-1 genoemd wordt). Het is gevuld met details over de voorwaarden van het aandeel en informatie over de activiteiten van het bedrijf, de financiële toestand en het management. Het is publiekelijk beschikbaar, meestal ten minste een paar weken voor een beursgang, en helpt beleggers te beslissen of het aanbod een goede investering is. Het lijkt op juridisch papierwerk, maar het zit meestal vol met sappige details over het bedrijfsmodel en de toekomstige doelstellingen van het bedrijf. Niet licht leesbaar, maar wel de moeite waard.

Risico’s voor aandelenbeleggingen in het algemeen: Er is altijd het potentieel van het verliezen van geld als je investeert in aandelen. U moet nadenken over uw beleggingsdoelstellingen en risico’s die u bereid bent te accepteren voordat u gaat investeren. De aandelenkoers zou kunnen dalen – dat is een risico dat beleggers nemen in ruil voor potentiële beloning. En dit risico komt vooral voor bij recentelijk genoteerde aandelen.

Wat gebeurt er op de dag van de IPO?

Grote dag. Dit is het. Er is champagne en zweet en zenuwen. Na weken en maanden van voorbereiding (en mogelijk jaren van de oprichters van het bedrijf), bepalen de investeringsbanken de uiteindelijke prijs die de aandelen zullen worden aangeboden aan het publiek, op basis van hun due diligence van het bedrijf en de koopinteresse getoond door potentiële investeerders.

Op de dag van introductie beginnen de aandelen te handelen op de openbare markten, in eerste instantie tegen de definitieve IPO-prijs, en vervolgens vrijelijk op basis van de vraag van de beleggers naar het aandeel. De introductiedag kan intens, spannend en vol verrassingen zijn.

In Nederland begint de handel in aandelen meestal om 9:00 uur (wanneer de markt opent), in de VS om 9:30 uur lokale tijd. Het kan zo zijn dat de handel en de prijs van een nieuw aandeel pas later op de dag duidelijk wordt. Met opgepikte vraag en aanbod, kan het langer duren om de eerste transacties en lopende orders te verwerken, dus enthousiaste kopers wordt verteld dat ze geduld hebben. Dit komt ook vaak door grote verschillen in de bied en laat koers.

Zodra de handel in een nieuw aandeel op de introductiedag begint, kunt u beginnen met het kopen en verkopen van de aandelen van het nieuwe bedrijf via uw beleggingsbroker.

Categorieën Beleggen

Plaats een reactie